No tot ni tothom són el mateix

Ja fa quasi un mes, el 18 d’octubre, l’auditori de La Marineta va quedar desbordat per la quantitat de persones que van voler assistir a la presentació del llibre de la jove molletana Laia Fortuny,  Les víctimes de la Guerra Civil a Mollet del Vallès, basat en un treball que va rebre el premi Argó de la Universitat Autònoma de Barcelona. El llibre s’ho valia i molt, i l’homenatge a aquestes víctimes i a les seves famílies, també, no cal dir-ho.

Tanmateix, del que voldria parlar en aquest article és de la joventut que porta a terme aquesta bona feina, que estudia i treballa per trobar el seu lloc a la societat i per fer-hi la seva aportació personal. Aportació i agraïment a una societat (tots nosaltres) que els dóna l’oportunitat d’estudiar i que finança una part important del cost de l’escola i la universitat. Aquests últims anys, com a alcalde, he tingut la sort de poder rebre molts alumnes de la ciutat en reconeixement a bones notes en la selectivitat o per haver rebut premis de diversa índole, però tots molt valuosos, i mitjançant el Centre d'Estudis Molletans hem donat premis i beques a molts joves. I aquesta és la gràcia i el sentit de tot plegat: una societat que dóna i uns joves que hi corresponen.

I ara som el que som i tenim el que tenim –que no és poc precisament– gràcies a la lluita i el sacrifici de tanta i tanta gent que, en lloc de créixer i estudiar en una societat democràtica com pretenia ser la II República, van haver de viure la guerra, la mort, l’exili, la repressió, la violència i la fam de la postguerra. I molta d’aquesta gent, més les generacions nascudes a partir dels anys trenta, van haver de protagonitzar la resistència al franquisme i la lluita clandestina per la democràcia. Noms com Miguel Núñez, un polític intel•ligent, honest, bona persona, que aquest passat dilluns 7 de novembre rebia un homenatge que portava per títol “La dignitat de la política”, ens reconforten i ens ajuden a seguir creient que la democràcia és l’únic camí possible i que la política té tot el sentit del món quan treballa per la justícia social, el progrés i la creació d’oportunitats per als que ho necessiten. I també recordo altres noms, a propòsit de l’actualitat d’aquests dies, com el d’Ernest Lluch o el de Jordi Solé Tura, referents que han dignificat la política i que han ajudat a construir un món millor.

Per sort, la joventut, o una gran part d’ella, tenen grans valors i treballen i es preparen per ser útils a la seva societat i al seu país. I no tothom és igual. Quan alguns ens diuen que tots els polítics o tots els joves són iguals, no és cert de cap de les maneres. Hi ha molta gent digna. I no tots els joves pensen que no hi ha futur. N’hi ha, però cal saber aprofitar les oportunitats i treballar i treballar.

Aviat arribarem al 20 de novembre i cal que hi participem, perquè la democràcia ens ha costat molt d’aconseguir. Els joves han de tenir clar l’exemple i el sacrifici de les persones a què m’he referit abans i han de saber veure la importància de no quedar-se al marge. Cadascú ha de votar l’opció política que més li interessi, però ho ha de fer per allò que “si tu no decideixes, altres ho faran per tu”. I no tot ni tothom són el mateix.

Josep Monràs i Galindo
Alcalde de Mollet del Vallès