XIX Jornades del CEM: Presentació del Carnaval de Mollet

Aquestes noves Jornades del CEM presenten un tarannà festiu com mai. I no és perquè organitzem festes durant els dies de les Jornades, sinó perquè en parlem. Us presentarem ponències, taules rodones, debats i altres activitats que ens permetran explicar i posar en valor tot el que és el carnaval molletà. Descobrirem les singularitats, que en té i moltes, el seu alt valor artístic i com ha estat de sempre una de les festes més populars i participatives de la ciutat.

Els antecedents històrics es remunten a finals del segle, XIX i s'entrellacen, com en moltes altres poblacions del voltant, amb el ball de Gitanes. Tenim fotos i notícies de celebracions al Tabaran, a l'Ateneu, i a places i carrers de Mollet, de primers anys de segle fins a la Segona República i també en anys de la dictadura. La ciutat recupera, amb l'arribada de la democràcia, el carnaval al carrer, i ho fa amb una  força inusitada i una gran participació de la societat civil. Alhora, des de les primeres celebracions, i al llarg dels anys, construeix un imaginari de la festa que li confereix uns trets identitaris, singulars, que no es troben enlloc més, solament a la nostra ciutat.

La celebració del carnaval a Mollet ha donat lloc a un relat, uns personatges, una iconografia, una música, etc. que ara us volem mostrar i explicar, perquè formen part del nostre patrimoni immaterial. I alhora volem donar veu a les persones que han sigut artífexs, actors i protagonistes d'aquesta història i, sobretot, també hem volgut donar veu a aquelles persones que ens han volgut aportar testimoni de com se celebrava el carnaval en diferents moments i circumstàncies..

Mollet dota el seu carnaval, igual que ho fa, per exemple, amb les seves festes majors, d'un caràcter universal, precisament pels seus components locals, identitaris, amb els quals acull i fa participar diversos actors de la ciutat i diverses generacions. Amb aquesta festa aconseguim conèixer més el nostre tarannà i alhora incloure i acollir tothom que hi vulgui participar.

Trobareu, com sempre, reflectit en aquest programa un ampli treball, extensiu, transversal, aglutinador, on investigadors, testimonis, dinamitzadors i apassionats de la festa i serveis municipals s'han aplegat per fer un recull extens de la història del nostre carnaval.

Agraïm a totes aquestes persones aquesta col·laboració, i de manera especial volem fer-ho amb els testimonis i informants, que ens han permès compartir informació i material per a les ponències i per a les exposicions. I també volem donar les gràcies, per la feina i la solvència dels resultats, als col·laboradors del CEM i les persones que han tingut un paper en el carnaval de la ciutat i ens l'han explicat. Moltes gràcies a tots i totes. Disposem-nos a aprendre i, sobretot, a gaudir d?aquestes noves Jornades del CEM.